15 DECEMBER 2016  “ LA BOHÈME ”                            GIACOMO PUCCINI   17 EERSTE AKTE. Op een zolderkamer in Parijs. Hier wonen de dichter Rodolfo, de schilder Marcello, de musicus Schaunard. En de filosoof Colline.  Het is kerstavond en ze zitten zonder geld en brandstof. Marcello,  werkt aan zijn schilderij, ‘de  tocht door de rode zee’. Aria: “Guesto mar rosso” , kan van de kou zijn penseel niet vasthouden.  Rodolfo offert zijn manuscript van een drama op om de kachel aan te maken. Colline komt thuis,  het is hem niet gelukt om een paar van zijn boeken te verpand3n, maar bij het zien van het  vuurtje klaart zijn gezicht op.  Dan komt Schaunard met geld, brandhout, en iets te eten met een  lekker wijntje, het is het loon van een excentrieke Engelse Lord. Ze besluiten de kerst in hun  stamcafé Momus te vieren. De huisbaas Benoit klopt aan de deur en wil de achterstallige huur  hebben. Hij wordt echter gepaaid met drank en aan-geschoten door de wijn begint hij te pochen  over zijn avonturen met een aardige juffrouw.  De vrienden zeggen hem dat zoiets niet kan en  zetten hem met geveinsde verontwaardiging de deur uit. Zij hebben nu een kostbaar wapen om  voortaan alle huishuur kwijtgescholden te krijgen. De vrienden gaan weg, en Rodolfo alleen achter  gebleven, wil nog even zijn artikel voor zijn nieuwe krant afmaken: Aria: “Il castoro” . Er wordt  weer op de deur geklopt. Mimi de buurvrouw vraagt om vuur voor haar kaars, maar  hoestaanvallen dwingt haar even te blijven. Als ze naar haar kamer terug wil, ontdekt ze dat ze  haar sleutel kwijt is geraakt. Door de tocht worden de kaarsen uitgeblazen, In het donker zoekt ze  naar haar sleutel, en raakt Rodolfo ‘toevallig’ de hand van het meisje aan, die ijskoud is. “Che  gelida manina!”  roept hij uit. In deze beroemde aria vertelt hij over zichzelf, en in een opwelling  van liefde roemt hij haar mooie ogen. Mimi, zoals zij genoemd wordt, is in werkelijkheid Lucie  Louvet, een lief en onschuldig model dat nu aan tering leidt. Aria: “Mi chiamano Mimi”  (een van de  mooiste aria’s uit de opera, met een motief dat telkens in de opera terugkeert). Er ontstaat een begin van vertrouwen en  genegenheid. Rodolfo neemt haar in zijn armen en samen zingen zij het liefdesduet: “O soave  fanciunella”  De vrienden roepen ongeduldig vanaf de straat waar Rodolfo blijft, en samen gaan zij  gearmd naar beneden.    TWEEDE AKTE  In het Quartier  Latin.  Er heerst een gezellige kerstsfeer. De vrienden gaan winkelen, en Rodolfo koopt voor <i,i een roze  mutsje. Hij stelt haar aan zijn vrienden voor: Aria “Questa è Mimi, gaia floraia” .  Hun gesprek gaat  over de liefde.  Plotseling is er ook een elegante dame met een rijke voorname heer. Het is  Musetta, de vroegere geliefde van Marcello. Ze heeft genoeg van de oude heer Alcindoro, en doet  er alles aan om de aandacht van Marcello te trekken. Zij zingt een gewaagd chanson, de beroemde wals: “Quando me n’vo soletta per la via”  Omdat haar ene schoen te nauw zit stuurt ze Alcindoro  erop uit om nieuwe schoenen te kopen. De vroegere geliefden vinden elkaar weer. Als de kelner  komt met de rekening, laten ze die op naam van Alcindoro zetten. De vrienden sluiten zich aan bij  een militaire kapel, en als Alcindoro terug komt met een paar nieuwe schoenen, ziet hij dat zijn  geliefde verdwenen is. Voor hem blijft alleen de rekening over voor een maaltijd van zes personen. DERDE AKTE  Bij de herberg   Musette  en Marcello wonen in een herberg bij een van de poorten van Parijs. De Barière d Énfer. De herberg heeft een uithangbord met een schilderij van Marcello. ‘De tocht door de Rode Zee”. Mimi komt bij Marcello op bezoek en vertelt hem vol verdriet dat Rodolfo haar heeft verlaten. Duet: “Mimi Speravo di trovarvi qui”. Als Rodolfo verschijnt, verstopt ze zich achter een boom. Hij geeft zijn visie op de affaire. Aria:  “Mimi è una civetta”, zij is een flirt en legt het aan met een jonge viscomte.  Maar als Marcello hem terecht wijst wordt de dichter ernstig en zegt dat hij haar verlaten heeft uit zorg voor haar gezondheid. Zij is een ernstige TBC-patiënte en op zijn zolderkamer verslechterde haar toestand meer en meer. Zo komt Mimi de ware rede van zijn gedrag te weten. In haar schuilplaats krijgt zij een hoestbui, waardoor zij zich verraad. Zij vallen in elkaars armen en nemen dan afscheid van elkaar. Aria van Mimi:  “Donde lieta uscii”. Zij besluiten dan hun afscheid uit te stellen tot de volgende lente. Achter haar rug maken Musetta en Marcello opnieuw ruzie; kwartet:  “Addio dolce svegliare VIERDE AKTE  Op de zolderkamer.  Rodolfo en Marcello zijn weer aan het werk op hun zolderkamer en doen aanvankelijk onverschillig, maar geven elkaar  toe diep wanhopig te zijn. Duet: “O Mimi tu più non torni”. Colline en Schaunard hebben alleen wat brood en haring bij zich, maar de vrienden genieten er van, dansen en zijn in een dolle bui. Dan verschijnt Musetta met de doodzieke Mimi, die haar geliefde nog een keer wil zien. Iedereen wil het zo gerieflijk mogelijk maken voor het zieke meisje, Musetta offert haar oorring op, en gaat een mof voor haar kopen die ze zo graag wil hebben. Colline geeft zijn kostbare jas. “Vecchia zimarra”, om de dokter te betalen. Rodolfo en Mimi blijven alleen achter en denken terug aan hun eerste avond. “Sono andati, fingevo di dormire”.  De andere komen terug. Mimi is blij met de mof. Ze denkt dat Rodolfo haar die gegeven heeft en valt in slaap. Musetta maakt het medicijn klaar dat Marcello heeft meegebracht, maar dan ziet Schaunard als eerste dat Mimi dood is. Met een wanhopige kreet stort Rodolfo zich op het bed van zijn geliefde G. PUCCINI. Danielle Gatti sinds kort de nieuwe dirigent van KCO, te Amsterdam dirigeert hier La Bohème.
UA-24879274-1